مدارس سرآمد، پیشرو در آموزش به شیوه مونته سوری

ماریا مونته سوری (1952-1870) تعلیم و تربیت اوایل دوران کودکی را به شدت تحت تأثیر قرار داد. وی تدریس خود را بر پنج اصل اساسی بنا نهاد: احترام به کودکان، اندیشه جاذب، دورههای حساس، محیطهای آماده وخود تعلیمی. همچنین تمام وسایل موجود در کلاس مونته سوری براساس پنج موضوع سازماندهی شدهاند: مهارت زندگی، مهارتهای حسی، مهارتهای محاسبه کردن، فرهنگ و زبان. وسایل مونته سوری به گونهای بادقت رده بندی شدهاند که هر فعالیت روند منطقی و منظمی را دنبال کند. راه بندی و ترتیب موجود در بعضی از وسایل به کودکان سازماندهی افکار خود را می دهد و به آموزش مهارت حل مسائل به روشی واضح و روشن، از طریق حواس میپردازد.
مونته سوری در تدوین ساختار نظام خود تحت تأثیر متخصصین پیشین و هم عصر خود قرار داشت. وی تحت تأثیر افرادی مانند ایتارد، سگین و فروبل بود، مردانی که خود تحت تأثیر اندیشههای تربیتی روسو قرار داشتند. به عقیده این دانشمندان باید کودکان را مورد مشاهده قرار داد و تمایلات طبیعی و توانمندیهای آنان را شناسایی کرد و علایق خودانگیختهی آنان را مورد شناسایی و توجه قرار داد.
در روش مونته سوری در حالیکه کودک مشغول انجام فعالیت ارایه شده است، مربی فعالیتهای او را مشاهده و در صورت نیاز به صورت غیرمستقیم در فعالیت مداخله میکند. کلاسی که با استفاده از شیوه مونته سوری تنظیم شده باشد و این روش را به عنوان شیوه مورد استفاده آموزشی اجرا کند، با سایر کلاسها دارای تفاوت اساسی خواهد بود. به جای صندلیها و نیمکتهای چیده شده ردیفی در کلاسهای معمول و سنتی، کودکان به تنهایی و یا در گروههای کوچک دور میزهای کوچکی که در کلاس وجود دارد جمع شدهاند و یا روی کف کلاس نشستهاند و مشغول انجام کار هستند. فعالیتهای مختلفی حول بازیهای مربوط به یادگیری و گردآوری و براساس ضریب دشواری مرتب شدهاند. این فعالیتها از عینیت به سمت ذهنیت مرتب شدهاند. بازیها با استفاده از کارت، ابزار و وسایل چوبی، فلزی و پارچهای که برای آموزش مفاهیم مختلفی چون اندازه، شکل، وزن، بافت، رنگ و صدا تهیه شدهاند، انجام میشوند. طراحی این ابزار و وسایل به گونهای است که بطور خودکار به کودک بازخورد ارایه دهند و آنان از این طریق بتوانند خطاهای خود را اصلاح کنند.